biografie | cv

Leonor Faber-Jonker is schrijver, onderzoeker en beeldend kunstenaar. In haar werk onderzoekt ze de verbanden tussen materialiteit, herinnering en betekenis, onder meer in praktijken rond standbeelden, plaatsen, menselijke resten, collecties en (koloniale) objecten. Als historicus is ze gespecialiseerd in de koloniale geschiedenis van Zuidelijk Afrika. Ze schrijft fictie en non-fictie, draagt voor, maakt collages, fotografeert, tekent en verzamelt. Ook is ze actief als redacteur, curator en zinester. Eerder publiceerde ze onder meer over de tegencultuur van de jaren 1980. Leonor woont en werkt in Rotterdam en wordt vertegenwoordigd door HOK Gallery, Den Haag.

°Amsterdam, 1987

Prijzen:

2020 Mooi Marginaal voor Gewoon een Geintje (met Lula Valletta)
2016 Runner-up Africa Thesis Award

Opleiding:

2013-2015 Research master Modern History, Universiteit van Utrecht (cum laude)
2008-2009 Master Kunstbeleid en – Management, Universiteit van Utrecht
2005-2008 Bachelor Geschiedenis, Universiteit van Utrecht

2020

  • Essay ‘What Remains of Nick Drake’, Danielle Lemaire – You Know I Am Not There (The Eriskay Connection/ Stedelijk Museum Breda)
  • Collages in The Trumpet 1, zine van de Vrijwillige Brandweer van de Apocalypse
  • Solotentoonstelling ‘When Memories Become Dreams’, Zuid-Afrikahuis, Amsterdam (8 oktober t/m 4 februari 2021)
  • Hoofdredactie Crossing Border Zine (Den Haag: Stichting Other World Productions)
  • ‘Christine Eyene. De curator als bruggenbouwer’, Gonzo (circus) 159
  • Groepstentoonstelling ‘In Hysteria’, gepresenteerd door L’Age d’Or, Kunst Kan…, Amsterdam (5 t/m 27 september 2020)
  • Voorwoord Jip Piet – Vieze Gluiperds (Den Haag: Stencilwerck Editions)
  • Essay ‘Het negende Fort van Kaunas: Fragmenten van een monument’, DeFKa Research SC 01 (Assen: DeFKa Research)
  • Voordracht Gaye Black – Dolls and Bones, HOK Gallery, Den Haag (28 februari)
  • Essay ‘Life in the bell-jar’, Gaye Black in HOK (Den Haag: HOK Gallery)

2019

  • Interview Beurs voor Bijzondere Uitgevers, Paradiso, Amsterdam (8 december)
  • Groepstentoonstelling ‘L’Age d’Or’, Sexyland, Amsterdam (7 t/m 11 december 2019)
  • Voordracht Jan Van Den Dobbelsteen, Parts Projects, Den Haag (17 november)
  • Essay ‘Making micro worlds. How Martha Colburn finds the largest of truths in the smallest of things’, Martha Colburn. Imagined Histories (New York: Fredonia State University)
  • Presentatie ‘Rip it up!’, Zine Camp, WORM, Rotterdam (3 november)
  • Voordracht Ton Lebbink avond, Paradiso, Amsterdam (6 oktober)
  • Tekst voor ‘What’s a body if not a shell’, The Grey Space In The Middle, Den Haag
  • Voordracht en Underground Manifesto i.s.m. Lula Valletta, Future Based Meetup #6, WORM Rotterdam (17 september) + Le Mini Who, Utrecht (10 november)
  • Samenstelling Gewoon een Geintje. De ingewikkelde simpelheid van Ton Lebbink i.s.m. Lula Valletta
  • Solotentoonstelling ‘SCHNITTSERIE. Anatomy of a Collection’, HOK Gallery, Den Haag (30 augustus t/m 14 september 2019)
  • Solotentoonstelling ‘Afrikanerland’, Zuid-Afrikahuis, Amsterdam (6 juli t/m 16 september 2019)
  • Presentatie/voordracht ‘Stalin’s ear revisited’, San Seriffe, Amsterdam (8 juni)
  • Groepstentoonstelling ‘VOID’, Neurotitan, Berlijn, DE (18 mei t/m 7 juni 2019)
  • ‘Lara Sarkissian. Armeense mythen herverteld’, Gonzo (circus) 151
  • Moderator paneldiscussie ‘Punk in Paradiso’, In-Edit, Ketelhuis, Amsterdam (6 april)
  • Presentatie/voordracht ‘Stalin’s ear’, Onomatopee, Eindhoven (30 maart)
  • Essay ‘Stalin’s ear. On the material (after)lives of a statue’ in: Ted Hyunhak Yoon en Bernke Klein Zandvoort (red.), Decoding Dictatorial statues (Eindhoven: Onomatopee)
  • Groepstentoonstelling en collages in: Prophit #3, Page Not Found, Den Haag (26 januari)

2018

  • Boekpresentatie More than just an object, ASC Leiden (30 november)
  • Gedicht ‘For Natasja’, Parking Lot 4
  • Lezing ‘Anthropological specimens or war trophies? The practice of collecting skulls during the Herero and Nama genocide (1904-1908)’, Tristes Trophées conferentie, Paris Nanterre Université (5 september)
  • Lezing SASNEV, Stellenbosch, Zuid -Afrika (4 augustus)
  • Lezing Universiteit van Wes-Kaapland (UWC), Kaapstad, Zuid-Afrika (2 augustus)
  • Voordracht Extaze in de Houtrustkerk, Den Haag (7 juni)
  • Essay ‘Ingewikkelde simpelheid. In memoriam Ton Lebbink’, Extaze 26: Bijtende teksten (Haarlem: In De Knipscheer)
  • Blog ‘Touching History: Objects as witnesses, witnesses of objects’, Wie weiter mit Humboldt’s Erbe, University of Cologne,
  • Voordracht ‘On Karl May’s scalp collection’, i.s.m. Martha Colburn, Galerie Stigter van Doesburg, Amsterdam (22 maart)
  • Deelname boekenbeurs ‘Elles se Livrent’ op uitnodiging van de Ambassade van Namibië, Braine L’Alleud, België (3 & 4 maart 2018)
  • More than just an object. A material analysis of the return and retention of Namibian skulls from Germany (Leiden: ASC, African Studies Collection 70).
  • Voordracht bij ‘Here to be heard: The story of the Slits’, WORM, IFFR (31 januari)

2017

  • Groepstentoonstelling ‘Salon d’Hiver’, ZERP Galerie, Rotterdam (17 december t/m 14 januari 2017)
  • Gastles ‘Human remains of victims of the Herero and Nama genocide: A material analysis of the collecting process’, BA course Race and (Physical) Anthropology, University of Amsterdam (12 december)
  • Voordracht/workshop ‘Snake boots: on the materiality of inherited objects’, Glubbdubdrib #6: Deep things out of darkness, Artis Bibliotheek, Amsterdam (11 oktober)
  • Groepstentoonstelling ‘Boulevard du Nord’, Route du Nord, Rotterdam, NL (26 & 27 mei 2017)
  • Lezing The Other German genocide, NIOD, Spui 25, Amsterdam (22 mei)
  • Kort verhaal ‘De Dingen’ in: Erik Brus en Hans Sleutelaar (red.), Vaan Nu (Rotterdam: Studio Kers)
  • Groepstentoonstelling ‘Cutting Edge’, Fata Morgana Galerie, Berlijn, DE (17 t/m 19 maart 2017)
  • Voorwoord ‘The perfect angry art form’ en collages in: Prophit #2 (Berlin: LoolsArt)
  • Blog ‘Land, landlessness and the Namibian genocide’, Africa is a Country, 7 maart 2017
  • Lezing Le génocide des Herero et Nama, Mémorial de la Shoah/ Institut Historique Allemand, Parijs (26 februari)
  • Le premier génocide du xxe siècle. Herero et Nama dans le Sud-Ouest africain allemand. (Paris: Éditions Mémorial de la Shoah, 2017).

2016

  • Curator ‘Le premier génocide du xxe siècle. Herero et Nama dans le Sud-Ouest africain allemand’, Mémorial de la Shoah, Parijs (25 november 2016 t/m 12 maart 2017)
  • Introductie ‘Danny Says’, KINO, Rotterdam (14 oktober)
  • Solotentoonstelling ‘Afrikanerland’, ASC Leiden (4 oktober t/m 31 december 2016)
  • ‘Meer dan een object: de terugkeer van twintig Namibische schedels uit Duitsland’ in: Historisch Tijdschrift Groniek 48:208/209.
  • Co-curator ‘No Fun/Torso/Plurex TenToonGesteld’ met Oscar Smit, Melkweg Expo, Amsterdam (19 t/m 28 februari 2016)
  • NoFun/Torso/Plurex. Flashback to the punk and post-punk era, met Oscar Smit (Amsterdam: Black Olive Press, 2016)
  • Lezing ‘More than just an object: ‘Race’ in the practices of collecting, studying and repatriating Namibian skulls from Germany’, Ir/relevance of race in Science and Society, Universiteit van Amsterdam (1 februari)

2015

  • Interviews met Haagse muzikanten voor OFF Den Haag (Den Haag: HPC)
  • Programmamaker How I Hate Modern Music, talkshow i.s.m. Lukas Simonis, WORM, Rotterdam (2015-2016)
  • Lezing ‘Skulls and skullduggery: The continuing controversy surrounding the return and retention of Namibian skulls from Germany’, Country meeting Namibia – 25 years of Independence, African Studies Centre, Leiden (6 maart)

2014

  • Co-curator ‘Graukunst – A shit in the face of history’ met Natasja Alers, Melkweg Expo, Amsterdam (17 januari t/m 16 februari 2014) en SCHUNCK*, Heerlen (10 april t/m 11 mei 2014)
  • Voordracht Bibliotheek De Boekenberg, Spijkenisse (3 april)
  • Voordracht Podium Postkamer, Amsterdam (20 februari)
  • Voordracht finissage Graukunst, Melkweg Expo (16 februari)
  • Voordracht ‘De Witt: herinneringen aan een standbeeld’, Rooie Waas, WORM, Rotterdam (2 februari) en De Derde Dinsdag, V2 (21 januari)

2013

  • Punkkookboek, blog met Michiel Postma, Lebowski Publishers – Medium
  • Voordracht Gespuis Festival: Night and the City, Goudvisclub, Amsterdam (27 oktober)
  • ‘Punk als raakvlak. Interview Rats On Rafts en De Kift’, Metropolis Magazine #25
  • Redactie, illustraties en bijdrage TMDFS 12: Punk (Rotterdam: woord in blik)
  • Voordracht Lebowksi presenteert: Rotterdam Offensief, Bladenbal, Sugar Factory, Amsterdam (15 maart)
  • Columns voor de Popunie, februari-juli 2013
  • Lezing ‘Van punk tot postpunk’, Grauzone Festival, Melkweg, Amsterdam (1 februari)
  • Essay ‘De brandgrens’, Bladenbal Fanzine: Foute tijden, lege bladzijden

2012

  • Interviews met Rotterdamse iconen voor de WORM-krant, juni-november 2012
  • Panelist Tunes Changing The World, IDFA, Melkweg, Amsterdam (22 november)
  • Programmamaker talkshow Gehavende Stad met Erik Brus, Centrale Bibliotheek Rotterdam (18 november)
  • Co-curator ‘Rotterdam/Gehavende Stad – Ruim vijftig jaar muziek en literatuur in Rotterdam’: van 1960 tot nu’ met Erik Brus, Rotterdamse Bibliotheek, Rotterdam (13 november t/m 5 december 2012)
  • Voordracht ‘Vaan’, EXITing Filmavond, WORM, Rotterdam (13 november)
  • Moderator Rotterdam Offensief! Presentatie ROTTERDAM en Gehavende Stad, Donner, Rotterdam (10 november)
  • Redactie ‘De Nieuwe Stijl’ met Erik Brus, Martijn Haas en Oscar van Gelderen en bijdragen ‘Rotterdamse directheid. De vormgeving van Hard Werken en 75B’ en ‘Vlakken en contrasten’ in: ROTTERDAM (Amsterdam: Lebowski Publishers)
  • Essay ‘Vaan’ in Peter Goedhart (red.), TMDFS 10: Afgeschreven (Rotterdam: Bent Produkties)
  • Panelist Universiteit van Amsterdam presenteert Politics, Priests & Punk Art in Russia Today: The Pussy Riot Case, W139 (25 september)
  • Interview met Arturo Vega, Achievers on Stage, Hotel V, Amsterdam (23 september)
  • Panelist Gonzo (circus) presenteert DIY, independence… do you even care?, DIY Conference, Incubate (14 september)
  • Lezing over Pussy Riot, GOGBOT, Enschede (7 september)
  • Voordracht en interview Young Art Festival, Beverwijk (20 juli)
  • Lezing ‘This is not a punk lecture’, God Save The Queen festival, Centraal Museum, Utrecht (19 mei)
  • Gastles ‘Punk en DIY’, praktijkweek Fine Art en Crossmedia Design, ArtEZ Enschede (16 april)
  • ‘Ultra-gedicht’ en performance met Martijn Haas, ULTRA-einde Melkweg, Amsterdam (7 april)
  • Voordracht Liederaire Avond, Studio/K, Amsterdam (30 maart)
  • Lezing Studium Generale: Van underground tot commercie in muziek, kunst en TV, Universiteit van Utrecht (27 maart)
  • Voordracht 80s voorleesmiddag, Linnaeus boekhandel, Amsterdam (24 maart)
  • Voordrachten tijdens No Future @ Galerie Inkijk, Metrostation Weesperplein, 11 t/m 16 maart 2012
  • Introductie Minny Pops, Dansmakers, Amsterdam (11 maart)
  • Redactie met Oscar Smit, Martijn Haas en Oscar van Gelderen en verschillende bijdragen, Vinyl 2012 (Amsterdam: Lebowski Publishers)
  • No Future Nu. Punk in Nederland 1977-2012 (Amsterdam: Lebowski Publishers).
  • ‘De reformatie van Minny Pops’, VPRO-Gids 8
  • Lezing PUNK in Holland, WORM, Rotterdam (14 januari)

2011

  • ‘Punk nu! Do it yourself in het digitale tijdperk’ (voorpublicatie No Future Nu), Gonzo (circus) 106
  • Voorwoord in: Jeannette Dekeukeleire & Harry Ruhé (red.), Punk in Holland (Amsterdam: Artkitchen/ Galerie A, 2011).
  • Introductie Punks not dead… It’s just taking a nap, Artkitchen Gallery, Amsterdam (29 september)
  • Essay ‘Europunk. Hoe punk een kunststroming werd’, Bladenbal Fanzine: Centrale Verwarring
  • Interviews voor Gonzo (circus) en Sex & Drugs & Rock ‘n’ Roll Highschool

2010

  • Verschillende interviews voor Gonzo (circus)
  • ‘Overboekers en festivalcowboys. Hoe ‘derden de balans tussen podia en festivals verstoren’, Boekman 83

2009

  • Lezing Culturele Zondag: Niemandsland/ Studium Generale – Oost en west: 20 jaar na de val van de muur (8 november)
  • ‘Booming Berlin’, Rock ‘n’ Roll Highschool 3
  • Muziekreis door het Berlijn van toen en nu. Van jazzhel tot technohemel (Utrecht/Berlijn: Sowieso 030).